Husaberg končí s motory s úhlem 70° - představil novinky 2013

18.08.2012 06:49

 

Rok 2007 byl u Husabergu rokem revolučním a asi není potřeba připomínat ten humbuk kolem „sedmdesátkového“ motoru, který přišel s modelovou řadou 2009. Rok 2013 znamená pro žlutomodré soutěžáky další zásadní milník, protože se vrací ke klasické koncepci motoru na stojáka! Krom toho se hodně inovovalo a světlo světa spatřily také fungl nové modely.

Po stránce designu je celá dvoutaktní a čtyřtaktní řada sjednocena, a tak tomu není jako dřive, kdy se dvoutakty podobaly spíše oranžovým soutěžákům, než čtyřtaktním Bergům. 
 
 
Sedmdesátkový motor to má tedy spočítaný a celou čtyřtaktní řadu FE nyní pohání klasický stojatý motor. Oproti loňsku se tedy dost zásadně pozměnily objemy čtyřtaktních bucharů, což si pochopitelně žádá nové označení. Čtyřipade FE 450 zůstává v nabídce i nadále. Na scénu se však vrací legendární model FE 501, který se u Husabergu objevil už v roce 1989. O dva roky později byl světu představen model FE 350, a právě ten se nyní také vrací. Úplně novým přírůstkem čtyřtaktní modrožluté rodinky se stává čtyřtaktní dvěpade FE 250. Dvoutakty zůstávají stále tři. Jedná se o lehoučkou dvácu TE 125, větší dvěpade TE 250 a nakonec o velice oblíbenou třístovku TE 300. 
 
S vyjímkou stopětadváci disponují všechny třináctkové modely elektrickým startérem. Dvoutakty ale mají také klasický kick-start, bez kterého se i nadále musí obejít celá čtyřtaktní řada. Pořídit se však dá jako příplatkový kit, který najdeme mezi originálním příslušenstvím Husaberg. Čtyřtakty jsou stále v režii elektronického vstřikování Keihin. Pro ušetření hmotnosti a zvýšení tuhosti motoru jsou kartery FE 450 a 501, stejně jako FE 350, vyráběny pomocí vysokotlakového lití. 
 
Kompletně nový je také rám z ocelových profilů, ale i podsedlovka z pevného a pružného plastu, ostatně, tak jak jsme si u husarů již zvykli. Změnám se nevyhnula ani zadní kyvná vidlice, která se stará o odpružení zadního kola společně s centrálním tlumičem WP se systémem PDS. Ten je samozřejmě kompletně stavitelný a s modelovým rokem 2013 dokonce o 7 mm delší. Na předek se montuje horká novinka značky WP, kterou je USD vidlice s označením 4CS. Jedná se o čtyřkomorovou vidlici s uzavřenými cartridgemi, na které se vše nastavuje nahoře a bez použití nářadí.
 
Velká pozornost se věnovala ergonomii a výsledkem je štíhlá stavba, která by měla maximálně vyhovovat pohybu jezdce v sedle. Sedlo dvoutaktů leží ve výšce 960 mm a u čtyřtaktů ještě o jeden centimetr výše. Čtyřtakty navíc dostaly ventilátor chladiče a transparentní nádrž o objemu 9,5 litrů. Mimochodem, do čiré nádrže dvoutaktů se vejde ještě o 1,2 litrů paliva více. Pokud se podíváme do tabulek poukazujících na hmotnosti třináctkových Husarů, zjistíme, že dvoutaktní TE 125 váží 95 kg, TE 250 104 kg a TE 300 zrovna jakbysmet. Čtyřtaktní FE 250 váží 107,5 kg. FE 350 108,5 kg, FE 450 112 kg a FE 501 112,5 kg. 
 
Důležitější než všechny tyto údaje bude skutečnost, jak si třináctkové Husabergy povedou v terénu naživo. Proto doufám, že vám budeme moci co nevidět přinést první dojmy ze stupaček těchto žlutomodrých soutěžáků. 

FE 250


FE 350


FE 450



FE 501


TE 250


TE 300

 

Kontakt

AMK Planá - Motorkáři Planá Nádražní 836
Planá
348 15
+420.774971961 amkplana@seznam.cz